7 min przeczytaj
Na początku maja 2018 r. Facebook Marka Zuckerberga zainicjował pewne ruchy restrukturyzacyjne, tworząc nową jednostkę, która zbada sposoby i podejścia do integracji technologii rozproszonej księgi (DLT), lepiej znany jako blockchain, do sieci społecznościowej.
David Marcus, który prowadził platformę FB Messenger i jest byłym dyrektorem wykonawczym systemu płatności PayPal, stał się szefem nowego zespołu. Warto wspomnieć, że Marcus jest członkiem zarządu na największej giełdzie kryptowalut w USA – Coinbase.
Co ciekawe, w postach Facebooka opublikowanych w maju Marcus zasugerował, że był inicjatorem nowej grupy blockchain:
"Po prawie czterech niesamowicie satysfakcjonujących latach prowadzenia programu Messenger zdecydowałem, że nadszedł czas, aby podjąć nowe wyzwanie. Przygotowuję małą grupę, aby zbadać, jak najlepiej wykorzystać Blockchain na Facebooku, zaczynając od zera. "
Zbieg okoliczności czy nie, cena akcji Facebooka, notowana na giełdzie NASDAQ, zyskała około 5% w mniej niż trzy dni po ogłoszeniu Marcusa. Akcje odzyskiwały popularność po tym, jak Facebook został oskarżony, że sprzedaje dane osobowe stronom trzecim, które mogłyby ostatecznie wpłynąć na opinie. Po tym, jak wybuchł tzw. Skandal Facebook-Cambridge Analytica i rozpoczęły się rozprawy sądowe, cena akcji straciła ponad 20%, wywołując panikę wśród inwestorów.
W tym momencie nie jest jasne, w jaki sposób Facebook będzie integrował technologię blockchain i jakie przypadki użycia będą postrzegane jako priorytety. Na tym wczesnym etapie zespół Marcusa ma obowiązek zbadania technologii i przekonania się, jaką wartość może ona przynieść w kontekście konkretnych aspektów Facebooka.
Co ciekawe, ruch na Facebooku nadchodzi kilka miesięcy po tym, jak zablokował reklamy związane z kryptowalutą, początkowymi ofertami monet (ICO) i opcjami binarnymi. Firma stwierdziła, że chce uniemożliwić podmiotom reklamowanie "produktów finansowych i usług często związanych z wprowadzającymi w błąd lub oszukańczymi praktykami promocyjnymi". Decyzja ta pojawiła się w wielu przypadkach oszustw ICO, schematów pompowania i zrzutów oraz ataków hakerskich, ponieważ branża kryptowalutowa znajdował się w początkowej fazie i nadal nieuregulowany w większości krajów.
Pod koniec czerwca 2018 r. Facebook złagodził swoje stanowisko w sprawie kryptowalut i ogłosił, że cofa swój zakaz reklam kryptograficznych do pewnego stopnia. Firma twierdzi, że wstępnie zatwierdzeni reklamodawcy mogą promować usługi związane z krypto-walutami. Jednak reklamy związane z opcjami binarnymi i ICO są nadal zakazane.
Zespół Blockchain na Facebooku
Zespół kierowany przez Davida Marcusa obejmuje także byłych kierowników Instagrama (firmy Facebooka) Jamesa Everinghama i Kevina Weila.
Na początku lipca Evan Cheng, który był dyrektorem działu inżynierii na Facebooku, zmienił swoją pozycję na stanowisko dyrektora ds. Inżynierii, blockchaina, zgodnie ze swoim profilem na LinkedIn. Wcześniej pracował jako starszy menedżer w Apple. Fakt, że Evan Cheng, inżynier z solidnym doświadczeniem w programowaniu, stał się częścią zespołu blockchain, może świadczyć, że Facebook poważnie traktuje DLT.
W jaki sposób Facebook może wykorzystać Blockchain?
Blockchain jest popularny jako technologia, która jest podstawą Bitcoin i wielu innych kryptowalut. Jednak wraz z upływem czasu jego zastosowania rozszerzały się na wiele sektorów rynku i branż. Przy odrobinie kreatywności technologia może udowodnić swój potencjał transformacyjny na wiele sposobów, od inteligentnych kontraktów po płatności transgraniczne i procesy łańcucha dostaw.
W przypadku Facebooka blockchain może być korzystny dla zwiększenia bezpieczeństwa danych osobowych, zwłaszcza w skandalu Cambridge Analytica.
Poza tym źródła zaznajomione z tą sprawą powiedziały Cheddarowi, że gigant mediów społecznościowych myśli o wydaniu własnej kryptowaluty. Token byłby wykorzystywany przez użytkowników FB do dokonywania płatności elektronicznych. Na przykład mogą płacić za przestrzeń reklam lub określone usługi. Źródła, które zdecydowały się pozostać anonimowymi, powiedziały, że firma nie będzie posiadała żadnej ICO (prowadzenie takiej decyzji byłoby ironią losu).
Co ciekawe, na początku lutego David Marcus powiedział, że Facebook nie będzie w najbliższym czasie integrował żadnych kryptowalut. W tym czasie nie było mowy o zespole blockchain wewnątrz firmy.
"Płatności za pomocą kryptografu są teraz bardzo drogie, bardzo powolne, więc różne społeczności, które korzystają z różnych bloków kodu i różnych zasobów, muszą naprawić wszystkie problemy, a kiedy pewnego dnia tam dotrzemy, może coś zrobimy", powiedział CNBC.
Gdy tylko sam Facebook nie przedstawi żadnych wskazówek, jak zamierza korzystać z DLT, możemy jedynie odgadnąć jego kolejne ruchy. Wiemy jednak, że blockchain może rozwiązać wiele różnych rzeczy.
Facebook jest często krytykowany za bycie zwolennikiem bezwzględnego monopolu. Kupił On Instagrama i WhatsApp, gdy stało się jasne, że mogą one stać się prawdziwymi konkurentami. Czy to możliwe, że firma obawia się obecnie decentralizacji i zdecydowała się ją przekształcić na swoją korzyść?
Handluj teraz
UWAGA: Ten artykuł nie jest poradą inwestycyjną. Wszelkie odniesienia do historycznych ruchów cen lub poziomów mają charakter informacyjny i opierają się na analizie zewnętrznej i nie gwarantujemy, że jakiekolwiek takie ruchy lub poziomy będą prawdopodobnie powracać w przyszłości.
OGÓLNE OSTRZEŻENIE O RYZYKU
Usługi finansowe świadczone przez tę stronę internetową wiążą się z wysokim ryzykiem i mogą spowodować utratę wszystkich funduszy. Nigdy nie powinieneś inwestować pieniędzy, których nie możesz utracić.
Źródło: IQ Option Blog (blog.iqoption.com)
Data publikacji: 2018-07-23 13:13:01
Uwaga: Artykuł został przetłumaczony przy użyciu sztucznej inteligencji w celach informacyjnych i promocyjnych. Zapoznaj się z oryginalnym artykułem z bloga IQOption na wypadek problemów ze rozumieniem artykułu. Istnieje ryzyko, że automatyczne tłumaczenie będzie zawierać błędy za które nie ponosimy odpowiedzialności.